Pravděpodobně všichni z Vás, kteří byli v Paříži, jste baziliku Nejsvětějšího srdce Ježíšova (Basilique du Sacré-Cœur) na návrší Montmartre navštívili. Jedná se o jednu z ikon města nad Seinou, která láká davy turistů 365 dní v roce. Byla postavena v byzantsko-románském stylu v půdorysu řeckého rovnoramenného kříže. Stavěla se dlouhých 39 let, ale ani její dokončení v roce 1914 neznamenalo zahájení sakrálního života baziliky. Bohoslužby se zde konaly poprvé až po skončení 1. světové války v roce 1919.
Stavba baziliky se vztahoval nejenom k vyhlášení třetí francouzské republiky po neúspěšné francouzsko-pruské válce v roce 1870, ale i po povstání Pařížské komuny v roce 1871. Tehdy bylo povstání potlačeno i díky odstřelování z děl právě z návrší Montmartru. Snad i jako pokání měl tak návrší zaplnit nový svatostánek.
Vedle celé řady architektonických zajímavostí je jsou na průčelí kostela umístěny i dvě jezdecké sochy. Jejich autorem je dnes již zapomenutý sochař Hippolyte Jules Lefèbvre (1868-1937). Právě obě tyto sochy jsou v jeho biografiích zmiňovány jako jeho nejznámější a nejdůležitější díla. Jezdec z čelního pohledu znázorňuje Ludvíka IX. a pravá socha pak Johanku z Arku. Osobnost Johanky je dostatečně známa a tak se zastavme pouze u Ludvíka IX. Ten byl francouzským králem od roku 1226. Vedle dvou neúspěšných účastí na křížových výpravách provedl řadu odvážných politických reforem. Pro svůj vliv na rozvoj země a příkladný život byl, 28 let po své smrti, v roce 1298 svatořečen.
Obě sochy stojí přes deset metrů vysoko nad hlavami návštěvníků baziliky a tak jsou velkolepostí stavby poněkud zastíněni. Nicméně shlížejí na Paříž z unikátního místa. Bohužel pro diváka z velmi vysokých portálů a tak nelze monumentální figury dostatečně pečlivě prohlédnout. Kůň Ludvíka IX. Je v postoji na čtyřech nohách, Johančin kůň se snaží o zachycení pohybu, ale i on má všechny čtyři nohy na zemi. Tradičně se jedná o moderní koně 19. století. Autor se nevyhnul postrojovému zdobení, nicméně vše je vytvořeno sympaticky úsporně a v náznacích. Hipologickou dobovou zajímavostí jsou snad jen gotická sedla s vysokými zadními rozsochami a s našlápnutím třmenů špičatými jezdeckými botami s měkkou podrážkou. Máte tak další důvod proč při návštěvě Paříže zavítat i do půvabné čtvrti francouzské malířské bohémy na návrší Montmartre.